BlogHyundai Bayon – Test Drive by TuratiiScrise.RO

Hyundai Bayon – Test Drive by TuratiiScrise.RO

 

Hyundai Bayon – Micul gigant

Acum vreo 25 de ani, o reclamă foarte comică îl punea în prim plan pe atunci lansatul Daewoo Matiz, sub titulatura de ”micul gigant”. Era un automobil de dimensiuni reduse, dar care oferea un spațiu interior destul de generos, pentru acea perioadă. De atunci, mașinile au tot crescut în dimensiuni, așa că acum standardele s-au schimbat. În plus, clienții nu mai vor doar hatchback-uri, ci SUV-uri de orice clasă. Hyundai are în ofertă deja câteva modele bestseller, cum ar fi Tucson sau Kona, chiar și marele Santa-Fe, dar se pare că mai era loc în gamă și de un entry-level SUV. Numele ales, Bayon, vine de la orașul din sudul Franței, coreenii păstrând tradiția de a denumi SUV-urile cu nume de orașe.

Mulți se întreabă dacă nu era deja ocupat locul lui Bayon în segment? Deoarece modelul Kona se adresează în mare către același tip de clienți. Ei bine, dacă privim puțin clasele de SUV-uri, mai ales din Europa, vom vedea că există, pe aceeași platformă, atât crossovere de familie, adică încăpătoare, cât și cele de lifestyle, adică cele unde se pune accent pe design. Astfel, Kona este cel funky, pe când Bayon este cel practic, la fel cum se întâmplă în cazul rivalilor Ford Puma – Ford Ecosport, Renault Captur – Renault Arkana, Volkswagen T-Cross – Volkswagen T-Roc sau Nissan Qashqai – Nissan Juke. Cu toate acestea, noul Hyundai Bayon vine cu un design destul de puternic, așa cum era normal, o combinație între i20 și Kona.

Primul lucru pe care îl observi la partea frontală este poziționarea despărțită a blocurilor optice. Luminile de zi sunt desenate foarte subțiri în partea de sus, iar farurile ”se pierd” în design-ul bării frontale, ceva mai jos. Dacă acestea sunt stinse, aproape că nu le vezi. Partea din față a mașinii pare desenată mai omogen, în sensul că fiecare element și linie are legătură una cu cealaltă. Aveam o grilă de dimensiuni generoase, ce se întinde pe toată lățimea mașinii, iar în partea de jos, este desenat un scut de plastic, pentru un aspect mai robust. Privit din față, noul Hyundai Bayon nu pare acel SUV foarte înălțat, ci mai degrabă un crossover, fapt accentuat foarte bine de protecțiile din plastic negru din jurul aripilor și pragurilor.

Privit din lateral, Hyundai Bayon pare mai mult un i20 break, decât un SUV în adevăratul sens al cuvântului. Doar stâlpul al treilea, desenat mai lung, este ceva mai controversat, deoarece se vede o bucată destul de lată de ”tablă”, Bayon neavând stopuri care să se alungeasă pe laterale. De aceea posteriorul are un design mai discutabil, tocmai datorită desenului blocurilor optice. Acestea sunt verticale și urmăresc design-ul mașinii. De asemenea, așa cum e la modă, sunt conectate de o bandă roșie, care nu este luminată. În rest, design-ul este relativ simplu, destul de ”coreean”, dacă există asemenea termen.

Hyundai Bayon este bazat pe hatchback-ul i20, dar este cu 4 cm mai înalt decât acesta, fapt ce se traduce într-un acces mult mai facil în habitaclu. Dar odată ce te instalezi în scaunele moi, îți vei da seama că totul este familiar. În proporție de 90%, noul Bayon împarte interiorul cu i20, neavând prea multe elemente de la Kona. Dar nu este un lucru rău deloc, așa cum spuneam și în articolul de anul trecut cu i20, acesta are un design foarte proaspăt, calitativ și plin de tehnologie. În primul rând, instrumentarul de bord folosit de noile modele Hyundai este spectaculos, cu o grafică excelentă, dar este și destul de configurabil. Pe lângă acesta, ecranul sistemului de infotainment este poziționat ergonimic deasupra bordului. Comenzile pot fi selectate, atât touch-screen, cât și de la butoanele de pe laterale. Chiar dacă la prima vedere pare simplist, Bayon are o mulțime de dotări de top, cum ar fi volan și scaune încălzite, sistem cruise control cu menținere a benzii de rulare, dar și 3 moduri de condus.

Așa cum era de așteptat, Hyundai Bayon se conduce aproximativ la fel ca i20, de la care preia motorizarea mild-hybrid de 1 litru, conectată la sistemul de 48V. Acest motor poate produce 100 sau 120 de cai putere și poate avea o transmisie manuală sau automată. În cazul manualei, ambreiajul nu este conectat mecanic de discul de ambreiaj, ceea ce înseamnă că motorul poate fi oprit chiar și când te afli în viteză, totul fiind susținut de sistemul de 48V. Acest lucru rezultă într-un consum mai redus de combustibil și chiar să catalogheze noul Bayon ca un automobil hybrid. În sarcină motorul devine ceva mai gălăgios, dar nu prea puternic, așa că trebuie să urci destul de mult în ture, pentru a exploata cei 100 de cai putere disponibili. Totuși, în zona de turație de mijloc se simte cuplul, așa că la viteze de oraș, nu o să ai probleme cu noul Bayon. Nu aveam pretenții sportive de la un crossover cu suspensie mai înaltă și mai moale decât a hatchback-ului, așa că virajele trebuie abordate ceva mai cumpătat. În plus, chiar și pe frânare, Hyundai Bayon poate deveni instabil. Ruliul de vine pronunțat dacă forțezi, iar la schimbările bruște de viteză, timoneria se simte ”gumoasă”.

În proporție foarte mare, acest crossover se va conduce în mediul urban și ocazional la câteva ieșiri cu familia la drum lung. Pentru ce a fost gândit, Bayon își face treaba foarte bine. Direcția ușoară îl face manevrabil în oraș, iar portbagajul de 411 litri, este mai mare chiar și decât modelul Kona. Deocamdată nu este disponibilă o versiune cu tracțiune integrală, pentru ieșiri mai mult decât soft offroad, dar nici nu cred că ar fi nevoie. Așa cum ne-am obișnuit de la producătorul coreean în ultimii ani, produsele lor vin la prețuri destul de competitive. Bayon, fiind un model entry-level, are și un preț pe măsură. În funcție de discounturi și oferte, acest crossover costă în jur de 16-17.000 euro, ceea ce îl pune în partea inferioară de preț din segment. Sunt convins că succesul lui Bayon va fi în mare măsură și în legătura cu Kona, model care a strâns deja un număr impresionant de clienți, chiar și în România.

Hyundai Bayon vine să lupte într-un segment foarte populat. Știe că are mulți rivali, din multe părți, dar vine cu o mulțime de atuuri și nu este singur. Fiind cot la cot cu fratele Kona. Acum, cine intră într-un showroom Hyundai, nu are cum să nu plece cu un model potrivit pentru stilul său de viață. Fie că vorbim de un hatchback ca i20, sau un crossover funky precum Kona, acum are și o variantă de mijloc.

Hyundai Bayon oferit pentru test drive de Hyundai Carbenta Oradea

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Mai multe Articole

Ultimele Articole